Praktisch2018-01-13T14:10:54+00:00

Praktisch

Op deze pagina vindt u diverse praktische onderwerpen, tips en handige links om uw deelname aan de tour goed voorbereid te starten.

De volgauto maakt een wezenlijk onderdeel uit van het deelnemende team. Bij deze een aantal tips over de inrichting en inzet van de volgauto:

  • Bestuurder
  • Navigator (beide wisselen elkaar af)
  • Navigatie
    • Computer
    • Navigatie software
    • Route
    • GPS
    • Converter 12V-220V tbv notebook
  • Routeboek
  • Telefoon
  • Telefoonnummers
    • Noodnummers deelnemers
    • Nummer organisatie
    • Nummers steunpunten
    • Politie en hulpdiensten
  • Oplader
    • telefoon
    • fiets navigatie
    • fiets verlichting
  • Reserve materiaal
    • Reserve wielen om snel te kunnen wisselen
    • Binnen / buiten banden
    • Pomp / patronen
    • Ketting
    • Cassette
    • (fiets)Gereedschap
  • Voeding
    • Deelnemers
      • Sportvoeding
      • Normale voeding
      • Sportdrank
      • Water
    • Voeding/drank voor estuurder / Navigator
  • Kleding
    • Reserve fietskleding
    • Kleding tijdens rusten in auto
    • Regen kleding
    • Kleding gericht op koude en warmte
  • Schoonmaak
    • Door het intensieve gebruik kan het zijn dat de auto vies wordt. Zorg voor beschermende kleding, handdoeken etc. om e.e.a. schoon te houden.
  • Signalering
    • ‘Fietsers driehoek’
    • Auto sticker ‘Tour de Brabant’
  • Muzikale ondersteuning (meer dan 1 CD :))
  • Reserve brandstof
  • Ruimte voor:
    • Chauffeur
    • Navigator
    • Deelnemers die willen rusten
    • Fietsen van deelnemers die willen rusten
  • Alle overige materialen, gestructureerd, bereikbaar, vindbaar, opbergen
  • EHBO doos

Houdt er tijdens de tocht rekening mee dat er sanitaire stops nodig zijn. Dit verschilt per persoon en gedurende de tocht wordt dit ook anders. Belangrijk is verder dat dit voor de heren eenvoudiger is als voor de dames. Probeer dus optimaal gebruik te maken van de faciliteiten op de steunpunten.

Frankrijk-wielrennen-cycling-cyclisme – Archief stockfoto Tour de France 1980 – Ruud Bakker, verzorger – foto Cor Vos ©2005

Voeding is erg persoonlijk. De meeste deelnemers maken gebruik van sportvoeding. Dit is een studie op zich maar het spreekt voor zich dat de voeding en drank goed van opbouw moeten zijn en het nuttigen moet op vaste momenten gepland worden. Dit begint natuurlijk al bij de voorbereiding op deze tourtocht. Het lichaam moet wennen aan bepaalde vormen van sportvoeding, dus begin hier al tijdens je training mee. Vergeet daarnaast ook niet ‘normale voeding’. Het kan erg lekker zijn om na een tocht fietsen iets ‘hartigs’ te nemen.

.

Je kunt veel dingen beïnvloeden maar met het weer lukt dit helaas niet. Houdt daarom rekening met verschillende, eventueel veranderende weersomstandigheden. Wanneer je na 4 uur een regenbui krijgt en je hebt maar 1 paar kleren, dan wordt het onverantwoord om daarin verder te rijden. Denk dus aan meerdere kledingsetjes en kleding zowel voor koud als warm weer.

Voor velen van ons is dit een uitzonderlijk lange tocht. Een goede verzorging van je lichaam is dan ook van groot belang. Dit begint vanzelfsprekend in de voorbereiding, tijdens de tocht en na afronding van de tocht. De verzorging van de ‘spieren’ spreekt meestal wel voor zich, maar houdt bijvoorbeeld ook rekening met het enorm lange zitten. Dat voel je in je achterste en hoewel de meeste fietsers geen zadelpijn meer hebben (als het goed is J), kan een kapot zitvlak toch roet in het fietseten gooien. Voor mensen die hier gevoelig voor zijn, kan gedacht worden aan ‘Reskin’, ‘Babypoeder’ etc. Naast de algehele ‘spier/lichaamsverzorging’ moet specifiek gelet worden op het ‘lange hangen’. De schouderpartij moet structureel ontlast en doorbewogen worden.